lördag 14 november 2009

Föreläsningar och fotomässa

Det har blivit en lång vecka med föreläsningar och fotomässa i Stockholm.

Långa sessioner om digital stillbildsbehandling har blandats med intressanta föreläsningar från fotografer. En av de mest intressant var Jens Olof Lasthein som plåtat människor i östeuropa. Otroligt inspirerande bilder: Närgånget, verkligt och snyggt med extrem panorama. Gillar hur hans bilder oftast består av flera olika berättelser fångade under ett ögonblick inom en panoramaram. Projektet heter White Sea Black Sea, kolla in bilderna på hans hemsida (finns under Work) eller beställ boken, det kommer jag göra!

En annan intressant föreläsning höll Martin von Krogh. Han pratade om ett av bildjournalistikens mest infekterade ämnen, bildbehandling. Hur mycket får man manipulera bilderna? De flesta är överens om att man inte får lägga till eller ta bort innehåll däremot så får man förstärka o försvaga. Men var går gränsen egentligen. Genom att öppet visa sina bilder, före och efter bildbehandling, argumenterade han för sin syn på ämnet. Han sa bland annat att faran med att behandla bilderna för mycket är att estetiken tar över innehållet. Jag förstod precis vad han menade. Hårt behandlade bilder är snygga men budskapet försvinner oftast någonstans i en lagermask i Photoshop. Och som bildjournalist är ju faktist budskapet det viktigaste...

Fotomässan blev inte riktigt som planerat. Vi hade extremt mycket problem med skolan monter, men till slut så blev det väl helt okej. Samtidigt som vi visade våra bildspel livestreamade vi intervjuer från mässan. Finns på vår hemsida och där kommer även alla bildspel läggas upp så småningom.

Roligast på mässan var för övrigt Canons personal. En morgon, precis innan besökarna släpptes in, samlades all Canon personal runt en av företagets otaliga montrar. Efter lite pepptalk slöt församlingen upp i ett gemensamt:
Ge mig ett c - CEEEEEE. Ge mig ett a - AAAAA, Ge mig ett n - EENNN, Ge mig ett o - OOOO, Ge mig ett n - EEENN. Vad blir det? - CAAANOOON! Kanonkul tyckte jag...

Ingen Sydsvenskan i Sthlm idag heller tyvärr. Men hittade tidningen Fokus som är riktigt riktigt bra. En tidningen med välskrivna, intressanta reportage och sköna bilder. Kolla in den, kostar bara 35 spänn (Martin von Krogh har för övrigt några bilder i senaste numret).

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP