tisdag 3 november 2009

Bra bilder handlar inte om utrustning...eller?

Fotografer säger alltid att utrustningen inte spelar någon roll utan att det är personen bakom kameran som gör bilden.

Men så hittade jag det här intressant inlägget. Anders på Moderskeppet.se vågar sticka ut hackan och säga att "Det handlar VISST om utrustning".

Anders har en poäng. Bra och dyr utrustning betyder självklart inte alla bilder man tar blir bra, men det gör det betydligt lättare!

Jag började fundera på hur mina bilder på Doris skulle sett ut om jag hade plåtat det med min gamla 350D och kitobjektivet istället för med min 5D mark II och några fina gluggar. Tekniskt sätt skulle bilderna helt klart blivit sämre. Dels skulle jag ha tappat det korta skärpedjupet man får med fullformat för att inte prata om dynamsikt omfång, motljusegenskaper och prestanda på höga ISOn. Vissa bilder skulle inte ens gått att tagit eftersom det varit för mörkt. Hela känslan av bildspelet skulle blivit en annan, och då menar jag inte till det bättre.

Man kan så klart vända på det och säga, skulle en "amatörfotograf" kunna tagit lika bra bilder som mig på Doris om han/hon haft min kamera. Här både hoppas och tror jag att så inte är fallet. Hur man använder utrustningen, bildtänk och komposition påverkar otroligt mycket.

Men faktum kvarstår. "Amatören" skulle tagit bättre bilder än om han/hon använt en enklare kamera.



Kommer också ihåg när jag var ute och plåtade med Viktor som just köpt sin första systemkamera, en nikon d40x. Jag tog den här bilden på honom i motljus med min kamera och försökte sedan göra samma sak med hans kamera, men resultatet kom inte ens i närheten...

3 kommentarer:

j.croona 6 november 2009 kl. 15:35  

Det är ju blandat det där. Självklart handlar det om vad man för utrustning, men som du säger. Man kan ju sitta på den tyngsta uppsättningen L-gluggar och två mk2hus och ändå inte ha en suck i världen om hur man tar en bra bild. :)

Toffe Boffe 6 november 2009 kl. 15:55  

Visst är det så, har man noll foto i sig så spelar det ingen roll vilken utrustning man har. Men kan man en del om foto så blir bilderna märkbart bättre om man upgraderar utrustningen.

Carolina 6 november 2009 kl. 18:33  

En dålig snickare skyller ofta på sin verktyg sägs det... Men jag tycker det hjälper mycket om man har bra grejer. Fast vet man inte hur man hanterar dem blir det inte bra heller. Så som sagt det behövs lite av båda för att man ska bli ett pro :)

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP