tisdag 3 november 2009

Deadline

I måndags skulle bildspelet vara klart, och jag han i tid...nästan.

Allt gick enligt planerna fram tills på söndag. Då skulle jag börja lägga in min redigerade bilder i final cut och märkte att bilderna såg ut som skit, tappade massa kontrast, färgerna blev helt fel o.s.v. Började googla runt och fick reda på att final cut inte är gjort för att visa bilder. Känns ju inte så stabilt!

Efter ännu mera googlande och testande kom jag fram till att det här är bästa sättet att få bilderna bra i final cut:

1. Konvertera dina bilder till samma färgprofil som din skärm har, sRGB profilen fungerar också men det blir inte riktigt lika bra. Spara ner som jpegs.

2. Konvertera bilderna till videofilmer som är i formatet "Uncompressed 8-bit 4:2:2". Går att göra enkelt i Compressor.

3. Lägg sedan in filmerna i Final Cut. Filmerna blir bara en frame så för att få dom längre kör man filmen i slowmotion (0,5 % av orginalhastighet blir ungefär 5 sek).

Om man gör detta kommer bilderna se exakt likadana ut i Quicktime när man har exporterat projektet som det gör i Photoshop. Enkelt eller hur. Mer läsning om problematiken finns här..

Hursomhelst, när jag klurat ut detta hade klockan blivit 4.00 och jag hade fortfarande inte finmixat ljudet. Två timmar senare var ljudet klar och då kom jag på att jag hade en "speak" jag måste göra om... först klockan 7 var allt klart!

Sov till halv 12, kollade igenom inslaget, exporterade och tog en språngmarsch till skolan. En minut innan 12 (deadline) var jag i skolan. Men sen tog det såklart 20 minuter att ladda upp på servern, så lite försenat blev det trots allt...









Filmen kommer upp så småning om, behöver fortfarande efterarbeta de delar som jag har filmat.

3 kommentarer:

johan 3 november 2009 kl. 21:19  

fan, det där lät komplicerat. Märkte att mina bilder frätte ut lite pga att de blev ljusare. Kanske måste sätta mig och göra allt det där

Toffe Boffe 3 november 2009 kl. 22:43  

Väldigt komplicerat. Har tydligen att göra med att final cut tror att alla bilder har gamma 1.8 fastän dom egentligen har gamma 2.2.

Unknown 5 november 2009 kl. 06:00  

Men så de finns alltså inte något korrigeringslager eller inställning för de i Final Cut? :O
Själv kör jag ju After Effects för det mesta (även om de inte är tänkt för videoredigering) och där kan man ju göra precis allt som photoshop och lite till, ungefär. :)

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP